Näsäsen perhe koeajoi Hämeenlinnan

Näsäsen perhe Karkkilasta oli yksi kolmesta onnekkaasta perheestä, jotka pääsivät kesällä 2016 koeajamaan Hämeenlinnan. Palkintona oli aito asumisen viikonloppu Hämeenlinnassa kaupungin ykköstarjonnalla höystettynä. Perheet pitivät viikonlopustaan päiväkirjaa. Lue mitä ajatuksia ja kokemuksia Näsäsille viikonlopusta kertyi.

19.8.2016 Rakas Päiväkirjani

fb20160819_183559Matka ”koeajamaan Hämeenlinna” alkoi vähän sateisissa merkeissä, mutta ilmatkin paranivat matkan lyhetessä. Tunnelma autossa oli iloinen ja odottava, tosin takapenkkiläiset (lapset) nukkuivat aika suuren osan matkasta. Me aikuiset keskustelimme matkalla arkisista asioista ja odotuksistamme tulevan viikonlopun suhteen. Selvisimme yhdellä pysähdyksellä ja noin kymmenellä lastenlaululla matkasta Karkkilasta Hämeenlinnaan :). Uteliaana katselimme kauniita maisemia, ihania vesistöjä ja vehreitä metsiä. Näin Keski-Suomessa syntyneen silmissä maisemat tuntuivat jotenkin kotoisiltakin, tutunomaisilta. Viimeinen tie kohti majoitustamme oli pieni ja tunnelmallinen, jännitys tiivistyi mutkaista reittiä ajaessamme. Vehreiden isojen puiden reunustama Vanajanlinna tervehti meitä jykevänä. Wau, miten hieno majapaikka, siinä ensimmäinen ajatukseni pihaan ajettaessa. Todella ystävällinen mies otti meidät vastaan respassa, tunsimme olomme hyvin tervetulleiksi. Saimme nauttia virkistävät tervetulomaljat linnan ulkoterassilla ja ihana maisema virkisti sieluamme.

Majoituimme söpöön pikkumökkiin, jonka yläkerrasta löytyi perheellemme oma kiva huoneisto. Tutkailimme vähän viikonlopun aikaista ”kotiamme” ja asetuimme taloksi. Ja hyvin kotoisesti käyttäytyivät myös lapsemme, isoveli kiehnäsi kokoajan siskossaan kiinni, vaikka ”kämpässämme” oli ihan kiitettävästi lääniä oltavaksi, leikittäväksi ja juostavaksi. Huoneistossamme oli 2 makuuhuonetta, olohuone, keittiö ja ruokahuone + kylppäri, tyyli oli rento ja kotoisa.fb20160819_194121

Koska pienempi väki vaikutti vähän väsyneemmältä, päädyimme liikkumaan Vanajanlinnan maisemissa tämän päivän. Ja kyllähän näitä maisemia kelpasi katsellakin! Kävimme myös ihailemassa hienoa päärakennusta, jossa oli monenmoista tilaa juhlia varten ja paljon hienoa historiallista nähtävää. Oma nähtävyytensä näin lajia harrastamattomalle olivat laajat greenit eli golfkentät ja pelaajiakin oli paikalla paljon. Ulkoilun jälkeen vietimme yhteistä iltaa jutellen, leikkien ja telkkaria katsellen. Maittavan iltapalan jälkeen oli vuorossa lasten hampaiden pesu ja sitten nukkumatti jo kutsui pienimpiä. Meillä oli vielä mahdollisuus viettää mukava rauhallinen juttuhetki miehen kanssa ennen kuin pehmoinen sänky kutsui meitäkin. Nyt siis unille, jotta jaksamme ottaa kaiken ilon irti huomisestakin päivästä. Kiva päivä, kauniita unia 🙂

20.8.2016 Hyvää huomenta Rakas Päivänkirja!

Aamu valkeni aika poutaisen aja mittari näytti +16 C klo 8.00. Pikku Kakkosen jälkeen tallustelimme komealle päärakennukselle aamupalalle. Pöydät notkuivat kaikenlaisia herkkuja, terveellisiä fb20160820_101828ja ehkä ei niin terveellisiäkin. Oli useita leikkeleitä, juustoja, kasviksia, leipiä ja paljon muuta maistuvaa. Meidän perheen suosikkeja olivat puuro hillosilmällä ja jälkkärityyppinen omenakakku vaniljakastikkeella. Aamupalan jälkeen ulkoilimme ja kävimme poikamme toivomuksesta katsomassa lähempää golfkärryä, ehkäpä joskus isompana hän aloittaa golfharrastuksen. Auringonpaisteen saattelemana palasimme huoneistoomme ja lapset ottivat virkistävät päiväunet. Olikin hyvä kerätä voimia, sillä loppupäivän olimmekin paljon liikkeellä.20160820_152403

Seuraavaksi automme suuntasi kohti Hämeenlinnan keskustaa. Kunnon turistimeiningillä emme osanneet hahmottaa riittävän hyvin etäisyyksiä ja jätimme auton niin kauas ruokapaikastamme että myöhästyimme vähän varausajastamme. Myös lämmin keli vähän yllätti, joten saapuessamme Ravintola Piparkakkutalolle olimme vähän hikisiä ja väsähtäneitä, mutta henkilökunnan ystävällinen palvelu teki olomme heti 20160820_151218paremmaksi ja tervetulleeksi. Ravintola oli tunnelmallinen ja ruokalistassa oli paljon herkullisia ruokia. Me aikuiset päädyimme Rokkikukko-annokseen ja lapset valitsivat klassisen lihapulla –annoksen. Ruokaa odotellessa pikkuväki leikki ravintolan leluilla, lapsiasiakkaat oli siis hyvin huomioitu. Ja se ruoka, se se vasta hyvää olikin! Rokkikukko osoittautui loistavaksi valinnaksi, broileri ja sinihomejuustokastike sopivat mahtavasti yhteen, namskis! Lapsetkin olivat ihan tyytyväisiä annokseensa ja täydellä vatsalla sekä hyvällä mielellä lähdimme kävelylle kaupungille.

Näimme paljon vanhoja kauniita taloja, mutta ”ajauduimme” kuitenkin myös ihmettelemään kauppakeskus Goodmania. Viime hetken heräteostoksena pikku tyttömme sain uuden uimapuvun ja lapset leikkivät leikkipaikalla. Meillä oli kuitenkin vielä aktiviteetteja jäljellä ja suuntasimme Aulangolle. Ei liene yllätys, että lasten reissun kohokohta oli kylpylässä käynti ja hyvää se teki myös meille aikuisille.  Lilluttelimme mm. lastenaltaalla ja porekylvyssä ja nautimme hierovista suihkuista ja vesileikeistä. Kylpylän jälkeen sitten saimme herkutella hienolla päivällisbuffetilla hotellin yhteydessä. Ruoka oli hienostunutta ja laadukasta, erityisesti karitsa ja lohi maistuivat meille. Paluumatkalla majoitukseen autossa oli aika hiljaista toimintaa.fb20160820_193705

Päivä vei veronsa, mutta antoi myös paljon. Kohtuullisen myöhäisen ruokailun takia, iltapalaakaan ei juuri tarvittu ja lapset nukahtivat helposti. Kovin myöhään emme me aikuisetkaan jaksa valvoa, joten nyt on nukkumaanmenon aika. Mukava päivä takana ja vielä yksi ”koeajopäivä” edessä. Hyvää yötä rakas päiväkirja!

21.8.2016 Viimeistä viedään Rakas Päiväkirja

Yö ei ollut maailman paras, lapset nukkuivat vähän levottomasti, mutta ainakin allekirjoittaneella silmät aukenivat ekan kahvikupin jälkeen. Nautiskelimme aamupalan päärakennuksen terassilla ja mikäs siinä, kun keli oli kaunis. Hyvät tarjottavat oli taas ja vatsat täynnä lähdimme pakkaamaan tavaroitamme huoneistoomme. Yllättävän hyvin sitä kykenee levittämään tavaransa ympäriinsä viikonlopun aikana, joten kyllähän se pakkaaminen aikansa vei. Kun auto oli pakattu, palautimme avaimet Vanajanlinnaan ja heitimme hyvästit Harvialan kauniille maisemille. Vaikka olimme mielestämme jälleen varanneet riittävästi aikaa, parkkeeraaminen keskustassa osoittautui vievän enemmän aikaa kuin ajattelimme.

Ja vielä kun lapsille sattui vähän huonompi hetki, jouduimme käymään Heavy Metal-näyttelyn läpi turhan vauhdikkaasti ja mm. kuvat jäivät ottamatta. Se kuitenkin, mitä ehdin nähdä, oli fb20160821_131022vaikuttavaa ja täytyy ehkä palata näyttelyyn vielä paremmalla ajalla. Kun vanhempi lapsi sai vähän välipalaa ja pienempi otti unet, uskaltauduimme Hämeen Keskiaikamarkkinoiden alueelle. Siellä oli väkeä erittäin kiitettävästi ja nähtävää ja kuultavaa riitti. Kanssamme liikkui myös valokuvaaja Mikaela ja hänen kanssaan kiertelimme ympäriinsä. Näimme mm. hienon narrien esityksen, jossa tehtiin akrobatiaan, sepän rautaa takomassa, lohikäärmeen ja muutaman musiikkiesityksen. 20160821_131006Saimme ostaa kotiin viemisiksi herkkuja ja vähän yllättäen näin myös lukioaikaisen koulukaverini, joka esiintyi alueella lauantaina. Vielä kun näimme Huutokauppakeisarin meklaamassa olimme aika väsyneitä matkalaisia ja päätimme suunnata koti-karkkilaan. Kotimatkalla oli kiva kerrata mielessään viikonlopun tapahtumia ja paikkoja.

Lapsille varmasti kylpylässä käynti oli reissun huippukohta ja poikamme innostui golfkärrystä ja näki todella monenlaisia autoja majoituksemme tienoilla 🙂 (Hän on siis TODELLA kiinnostunut autoista!) Mies kehui erityisesti Piparkakkutalon Rokkikukkoa ja piti kaupunkia kauniina. Itse yhdyn myös edelliseen ja erityisesti hyvää palvelua ( ihan mahtava 20160820_152348respamies Vanajanlinnassa ja todella ystävällinen tarjoiluja Piparkakkutalossa) arvostan hyvin korkealle ja sellaista ei kyllä joka paikassa saa. Haasteellista oli välimatkojen arviointi, mutta varmasti olemme ”paremmin kartalla” ensi kerralla ja hahmotamme Hämeenlinnaa sujuvammin seuraavalla reissulla, jonka uskon tapahtuvan varmasti. On mukavaa mennä uuteen paikkaan ja esim. Vananjanlinnaan olisi kiva palata joskus. Olen ollut useammilla keskiaikamarkkinilla niin Suomessa, Ruotsissa kuin Englannissakin ja Hämeen Keskiaikamarkkinat olivat oikein hieno uusi tuttavuus ja erottuvat mielestäni kotoisalla ja välittömällä tunnelmallaan. Kaiken kaikkiaan ”koeajo” sujui mukavasti ja olimme tyytyväisiä. Kiitos että taitoit hauskan matkan kanssamme Rakas Päiväkirja 🙂