Team Sulavuori-Kettula koeajoi Hämeenlinnan

Sulavuori-Kettulan tiimi Salosta oli yksi kolmesta onnekkaasta perheestä, jotka pääsivät kesällä 2016 koeajamaan Hämeenlinnan. Palkintona oli aito asumisen viikonloppu Hämeenlinnassa kaupungin ykköstarjonnalla höystettynä. Voittajaperheet pitivät viikonlopustaan päiväkirjaa. Lue mitä ajatuksia ja kokemuksia Hanna-Kaisalle ja lapsille viikonlopusta kertyi.

5.8.

13962715_10153973730218370_3112035431526043099_nklo 15.30 saapuminen Vanajalinnan Villat huoneistoon. Poikien huolenaiheet: ei leuanvetotankoa, huoneissa ei tuoleja.

Ensin teimme välipalaa kun Salosta lähdetiin puolenpäivän aikaan, joten edellisestä ruokailusta oli kulunut aikaa. Respassa toki saimme tervetulomaljan :). Meillä oli matkaeväinä hedelmiä ja sulavuorikettula8seurueen vegaanille mantelikaakaojuomaa. Jääkaapissa oli myös kivasti iltapala/välipalatarvikkeita. Valitettavasti ruokailuvälineitä ja astioita oli aika vähän 4 hengelle, 2 teemukia, 3 juomalasia, 2 lusikkaa, 2 lautasta,… mutta niitten kanssa sumplittiin teet ja kaakaot jne. Ystävällinen pieni tyttökissa mustavalkoinen puolipitkäkarva tuli tervehtimään meitä kun pidimme välipalahetkeä terassilla. Lapset olivat ihastuneita hellyttävään kissaan.

Sitten lähdimme kohti Aulankoa, kävimme kylpylässä ja söimme maukkaan runsaan päivällisen. Kylpylä oli mukava uusi kohde. Lapset nauttivat ja siellä oli helppo olla uimataidottomankin kanssa. Suolasauna ja höyrysauna olivat ihania. Klo 19 menimme buffet-päivälliselle Aulanko hotellin ravintolaan. Vegaanijäsenelle sopivaa ruokaakin löytyi (kasvispata ja röstiperunat sekä keitetyt perunta, salaattia, leipää). Erikoisplussa siitä, että hän sai erikseen oman jälkkärin marjasorbetin! Ruoka oli herkullista, jälkiruoka suklaamousse ja kakut taivaallisia.13962537_10153973731983370_5112120088334235941_n

sulavuori_kettula1Ruokailun jälkeen pojat hyppivät Aulanko hotellin puistoalueella, käytiin katsomassa graniittilinnaa ja ajateltiin tulla joku toinen päivä tutustumaan puistometsään ja näkötorniin kun oli jo niin myöhä. Paluumatkalla pojat sai idean että käydään vielä uimassa Vanajanlinnan lähellä olevalla uimarannalla. Väsynyt Ellikin innostui kun vesi oli vielä ihan lämmintä vaikka olikin jo myöhä. Kuvailin upeaa auringonlaskua Katumajärven takana, todella kaunista! Tämä oli lasten mielestä paras uimapaikka vaikka kyllä kylpyläkin oli tosi kiva. Illalla majapaikassa oli kiva käydä suihkussa, pistää pyykit koneeseen ja nauttia vielä vähän iltapalaa. Pienin väsyi ensiksi ja isommatkin alkoi yöpuulle ennen puoltayötä. Hyvää yötä.

6.8.

Aamulla ei jaksulavuorikettula6settu oikein aikaisin herätä vaikka oli kyllä suunniteltu niin. Lähdimme aamupalalle kymmenen aikaan, päätimme talsia kävellen niityn poikki. Aamiainen oli runsas ja täynnä ihania herkkuja, vegaanillekin saatiin kysyttyämme sopivia aamupalatarpeita. Syötyämme kylliksi ja vähän päälle, siis ihan täyteen, menimme kämpille takaisin ja pakkasimme eväitä mukaan ja uimakamppeet autoon. Ajoin lapset taas läheiselle pikku rannalle, pulahdin itsekin virkistävälle uinnille ja sitten lähdimme kohti keskustaa.

Aikomuksenamme oli mennä Linnaan tutustumaan, mutta sitten laskeskelin, että aikataulu on liian tiukka, jos 1,5 tuntia on vain aikaan ennen kuin Hippaloissa alkaa Verkatehtaalla Clip klovni esitys. Pojat kiersivät Linnan 13962615_10153973789668370_7002610083593940192_nympärystöä ja kuvasivat parkour hyppyjään. Elli leikki leikkipuistossa ja aika sujui kivasti näinkin. Auton olin jättänyt kirjaston parkkipaikalle, mutta lähempänäkin olisi ollut paikoitustilaa. Pieni kävely ei kuitenkaan ollut haitaksi.

sulavuorikettula5Hyvissä ajoin ennen kahta lähdimme Verkatehtaalle päin. Jätin auton Keinuparkkiin taloon ja suuntasimme Verkatehtaalle Hippalot Festareille. Alue oli muuttunut paljon 20 vuodessa, tosi kivan oloinen paikka. Löysimme infon pienen etsiskelyn jälkeen ja menimme Clip-esitykseen. Siellä sai nauraa klovnin temppuiluille, esitys oli viihdyttävä ja kaikki tykkäsivät. Heti esityksen jälkeen oli kuvauksien vuoro. Kuvaaja ja Mirva tapasivat meidät pääovella ja he olivat katsoneet valmiiksi paikan missä halusivat meitä kuvata. Poseerasimme Hippo-lavan edessä nurmikolla, pojat myös pääsivät temppuilemaan ja hyppimään dive-roll´eja. Toivottavasti kuvat onnistuivat! Me mentiin vielä Ellin kanssa piirtelemään katuliiduilla ja kuvaaja kuvasi sitäkin. Sitten jatkui vapaa oleilu alueella, kävimme kahvilassa nauttimassa maukkaat leivonnaiset ja vielä vesisota-alueellekin lapset innostuivat. Isotkin pojat olivat täysillä mukana pienten poikien joukossa pulloista askartelemillaan vesipyssyaseilla. Lopuksi kaikki olivat ihan litimärkiä ja tietenkin pyyhkeet jasulavuorikettula11 varavaatteet olivat keinuparkkitalossa autossa! Lähdimme viimein alueelta pois, märkien lasten jalanjäljistä tuli hauskat märät jalanjälkijonot asvalttiin.

Kävin kaupassa hakemassa päivällistarpeita, varsinkin vegaanille sopivia, joita onneksi löytyi kattava valikoima valintatalossa. Ajoin takaisin majoituspaikkaan ja lapset vaihtoivat kuiviin vaatteisiin, napsauttivat TV:n päälle. Tein ruuan ja löysin loput puuttuvat astiat ja aterimet astianpesukoneesta! En ollut sieltä tajunnut katsoa! Laitoimme saunan päälle, katsoimme telkkaria ruuan jälkeen ja kävimme vielä iltasaunassa ennen nukkumaanmenoa. Hyvää yötä.

7.8.

Viimeinen aamu ihanassa Vanajanlinnassa. Askartelin hiukan ennen kuin lapset heräsivät, koska aikomuksenani oli pikaisesti päivällä tavata vanha ystäväni siltä ajoilta kuin asuin ja opiskelin sulavuorikettula4Hämeenlinnassa, tein Minnan tytölle kortin. Pakkailin ja siivoilin ja kello rupesi olemaan yhdeksän, herättelin lapset että ehdimme vielä viimeiselle herkulliselle aamupalalle. Loput pakkaamiset jätettiin sitten odottamaan aamiaisen jälkeen. Aamupalalla keittiöhenkilökunta yllätti ja toimitti vegaanipojallemme vegaaniset pannukakut ja maidottoman kaurapuuron! Poika tykkäsi ja söi kaiken, 15 v keskenkasvuiset nuoret miehet kun syövät aika eri määriä kuin me Elli 8 v kanssa :). Todella isot kehut ja arvostus Vanajanlinnan keittiölle!

Syötyämme kävimme vielä kartanon takana puistossa pienen lenkin, oli ollut viikonloppu niin täynnä ohjelmaa ettemme olleet ehtineet oikein kierrellä kaunista majoituspaikkaamme.  Pojat tietenkin löysivät pari kivaa kohtaa parkour hypyille. Sitten oli pakko kiiruhtaa pakkaamaan ja siivoamaan majapaikka lähtövalmiisulavuorikettula3ksi.

Yhdentoista aikaan pääsimme viimein lähtemään, kävimme vielä pikaisesti uimassa viereisellä uimarannalla, olemme aivan rakastuneita Katumajärveen, niin kirkasta puhdasta vettä, aivan satumaisen kaunis suomalainen rantamaisema, vedessä oli simpukoitakin. Aikataulu ei antanut periksi, vaan piti pikapulahduksen jälkeen jatkaa matkaa. Menimme taas Aulangolle, tällä kertaa puistometsään ja näkötornille. Elli ei uskaltanut kuin ekat raput ylös, mutta pojat nauttivat näköalasta korkealla tornissa. Alas tultuaan totesi Timi, että kyllä Suomen kansallismaisema on upea. Kävimme katsomassa karhupatsastakin ja taas pojat löysivät hyvän kiipeilykohteen – ison siirtokivilohkareen.

Seuraavaksi jatkoimme matkaa Hml:nan keskustaan, taas oli pojilla nälkä (aamupalasta olikin jo melkein 3 tuntia 🙂 ) ja huomasimme, ettei lounasliput Piparkakkutaloon käyneetkään, koska sulavuorikettula2sulavuorikettula12ravintola oli sunnuntaisin kiinni, niin menimme johonkin kivaan pikku pitseriaan. Syötyämme lähdimme tutustumaan Linnan näyttelyyn ja rakennukseen. Olin juuri talvella käynyt lasten kanssa Turun linnassa joten on kiva vertailla kohteita.

Hämeenlinnasta pidimme ja näyttely oli jännä, innostava. Vähän pienehkö tosin, enemmänkin olisi voinut olla katseltavaa. Lapsista oli hauskaa pukeutua keskiajan vaatteisiin ja haarniskaan, kypäriin, isommatkin teinit muuttuivat lapseksi jälleen. Pois lähdettyämme tuli vielä mieleen päästä uimaan, olihan viimeinen viikonloppu ennen kesäloman loppumista. Kävimme Ahvenistolla parkkipaikalla pyörähtämässä, mutta lapset totesivat rannan olevan liian täynnä! Keksin sitten lähteä siitä Loimalahteen, jossa olin yhden kesän töissä v. 1996. Sieltä löytyikin mukavasti uusittu ranta leikkipaikkoineen. Lapset saivat vielä pulikoida ennen kuin kotimatka kohti Saloa alkoi.

Hämeenlinnaan pitää päästä uudestaan! Poikani päätti lähteä sinne opiskelemaan, ihan sama mitä alaa kuulemma kunhan on Hämeenlinnassa. Ja pianhan pojat menevät armeijaa, Parolahan olisi sopivasti Hämeenlinnan lähellä.sulavuorikettula10

Kiitos ihanasta reissusta, äitinä oli mukava päästä vähän irti arjesta ja saada vähänä luksusta. n. 1000€ kk tuloilla kun ei olisi muuten ollut mahdollista tällaiseen reissuun!